Wat doen wij

  • Alle voorkomende werkzaamheden aan gas- waterleidingen, sanitaire installaties, rioleringen, dakbedekkingen, lood- en zinkwerken.
  • Waar nodig werken wij samen met gespecialiseerde bedrijven op het gebied van rioleringen, betonboringen en verdere bouwkundige voorzieningen.
  • Voorts zijn wij gespecialiseerd in meerjaren-contracten t.a.v. het periodieke sanitaironderhoud in kantoorgebouwen en bedrijfsruimten.
  • Airco installaties en Ventilatietechniek

  

Samenwerking met gespecialiceerde bedrijven

Indien de werkzaamheden van uw project niet tot onze kerntaken behoren, zullen wij bedrijven inschakelen die over de juiste kennis en vaardigheden beschikken. De werkzaamheden van deze bedrijven zullen onder onze supervisie worden uitgevoerd. U heeft daardoor slechts één aanspreekpunt. 

 

Interview met Wesley van Waas, loodgieter

De ketel vertelt zelf waar het probleem zit

Ons dagelijks werk is meer dan levensonderhoud alleen, het bepaalt onze waardigheid. Maar wat doen we precies?    

"Hij toetert. Als mensen mij met die mededeling bellen, dan weet ik dat hun cv-ketel vervuild is. Dat is deze niet, hier kom ik jaarlijks een onderhoudsbeurt plegen zodat de kachel optimaal blijft branden.
Ik haal de ketel nu eerst uit elkaar, waardoor het brandergedeelte vrijkomt. Zie je deze plaat met ribbels? Die verwarmt het water van de radiatoren. Op die ribbels zit altijd troep, vuil dat vrijkomt bij de verbranding van gas, langzaam naar beneden zakt en na verloop van tijd in de afvoer terechtkomt. Met een borsteltje veeg ik de ribbels schoon. Moet je kijken wat een vuil ervan afkomt, en dan wordt deze ketel toch jaarlijks schoongemaakt.
Elke hoogrendementsketel heeft een display, een schermpje, waarop bij een storing een cijfer verschijnt. De ketel vertelt zelf waar het probleem zit. Bellen ze mij, dan vraag ik direct welk nummer op de display staat. Nummer één? Kennelijk gaat het bij het begin al fout, en is er iets met de pomp.
Gisteren belde iemand die in geen acht jaar onderhoud had laten doen. Storing nummer drie. Dat is de ventilator. Ik had een nieuwe meegenomen. Ik maakte alles schoon, verving de ventilator, en herstartte de ketel. Keurig langs nummer drie, maar stapje vier, waar het gas moet worden gegeven voor het verwarmen van de cv, kwam niet. Gasblok ook defect. En die had ik niet bij me. Uiteindelijk was ik uren bezig.
Tegenwoordig kan er weinig meer misgaan. Vroeger, met die gaskachels in de kamer, moest je een raam openzetten voor de zuurstoftoevoer. Wie het koud heeft zet geen raam open maar doet de kachel aan. Of er werd naast een raam een gat in de muur geboord, pijp eruit voor de afvoer. Waaiden de rookgassen vervolgens door het raam weer naar binnen. Nu moet alles boven het dak uitkomen. Maar het werk is wel lastiger geworden. Ik ging van jongs af aan met mijn vader mee. Ik ben gewend zo een dakgoot in te stappen. Dat mag niet meer, daar moeten we een steiger voor plaatsen of een hoogwerker bij halen.
Nu reinig ik de sifon. Daar blijft al dat naar beneden gezakte vuil in hangen. Raakt de sifon verstopt, dan kan het water niet meer weg en stijgt het waterniveau in de ketel. Zo kan de branderkamer vol water komen te staan, en moeten de rookgassen door het water heen naar buiten worden geduwd. Eerst gaat de ketel borrelen, bij te veel stagnatie krijg je een storing. Water en elektra gaat nou eenmaal niet samen. Zo'n sifon zit ook bij je gootsteen. Daar zorgt ie ervoor dat er geen rioolstank naar boven komt, hier moet het ding voorkomen dat er rookgassen naar buiten ontsnappen.
Bijna klaar. Ik zet de ketel in elkaar, sluit hem af met nieuwe pakkingen. Dat zijn de kosten niet, zeven euro, maar ze zorgen ervoor dat de ketel niet gaat lekken. Zo verleng je de levensduur van je ketel. Even testen. Hij brandt netjes. Sticker erop, november 2013, dan kom ik hier weer."

Bron: Trouw, 08/08/2012